Er mit kasseapparat godkendt af Skat?
Kasseapparat godkendt af Skat?
Skat har udstedt en række krav, som fra den 1. januar 2024 skal overholdes.
Find ud af om din butik skal tage stilling til de nye krav – Læs med eller kontakt en af vores eksperter nedenfor.
Skal mit kasseapparat være godkendt af Skat til 2024?
Både ja & nej
Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at et kasseapparat ikke officielt kan blive godkendt af Skat.
Skat har stillet en række nye krav til digital salgsregistrering for visse brancher. Disse krav skal overholdes af butikker i de pågældende brancher, hvis ikke det er tilfældet vil det resultere i bøder fra Skattestyrelsen.
Så du skal være sikker på at dit kasseapparat overholder de nye krav!
Hvad betyder digital salgsregistrering?
Hvad er digitale salgsregistreringssystemer?
Basalt set et system til at registrere en virksomheds salg digitalt. Selvom ordet er meget selvsigende dækker begrebet også over forventningen om, at systemet skal dokumentere hvert salg, når det sker, uden mulighed for at manipulere med dataene efterfølgende. Digitale salgsregistreringssystemer skal sikre, at hver eneste transaktion bliver gemt og kan efterprøves, hvilket giver Skat mulighed for nøje at overvåge og kontrollere virksomhedens rapporterede salgsaktivitet.
Hvem gælder de nye regler for kasseapparater for?
De nye regler for registrering af digitalt salg gælder for dig hvis:
Du har en årlig omsætning på mindre end 10 mio.kr. og er indenfor en af disse 4 brancher:
- Caféer, værtshuse, diskoteker mv.
- Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
- Købmænd og døgnkiosker
- Restauranter
Hvad er konsekvenserne, hvis dit kasseapparat ikke overholder de nye krav fra Skattestyrelsen?
Hvis Skattestyrelsen fortager et kontrolbesøg efter d. 01/01/2024, og dit kasseapparat ikke overholder retningslinjerne, vil det resultere i en bøde.
Hvor stor er bøden for ikke at overholde Skats retningslinjer for dit kasseapparat?
Bøden stiger med 10.000 kr. for hver gang, Skattestyrelsen kommer på kontrolbesøg, og konstaterer, at reglerne ikke er overholdt.
- Første besøg: 10.000 kr.
- Andet besøg: 20.000 kr.
- Tredje besøg: 30.000 kr.
Skattestyrelsen har også varslet, at de kan pålægge dagsbøder på 1.000 kr. pr. dag., indtil din butik overholder kravene.
Som butiksejer er det dit eget ansvar, at du sikre dig, at dit kasseapparat overholder skats nye retningslinjer.
Bødesatserne kan findes på Skats egen hjemmeside
Læs de 15 helt konkrete tekniske krav
1. Kan salgsregistreringssystemet registrere (logge) alle handlinger i en elektronisk journal?
Alle handlinger via salgsregistreringssystemer skal registreres i systemets elektroniske journal (logges). Transaktionsdata i den elektroniske journal skal signeres digitalt med et OCES-certifikat, som identificerer den erhvervsdrivende eller leverandøren af det digitale salgsregistreringssystem, så integriteten af data i den elektroniske journal kan verificeres i forbindelse med kontrol.
2. Indeholder den elektroniske journal de samme oplysninger, som der står på kassebonen?
Den elektroniske journal skal indeholde de oplysninger, som også skal fremgå af en forenklet faktura eller en kassebon til kunden.
For hver transaktion skal den elektroniske journal desuden indeholde:
a) Oplysning om den erhvervsdrivendes cvr-nummer.
b) Et fortløbende transaktionsnummer, som skal være unikt for den erhvervsdrivende (pr. cvr-nummer).
c) Tidspunktet for købets start og afslutning/afbrydelse.
d) Den anvendte betalingsmetode.
e) Serienummeret på det digitale salgsregistreringssystem, som unikt identificerer salgsregistreringssystemet.
3. Har salgsregistreringssystemet SAF-T som standard filformat?
Salgsregistreringssystemet skal kunne producere en fil direkte fra den elektroniske journal i SAF-T format. Skatteforvaltningen har besluttet at anvende OECD-standarden SAF-T (Standard Audit File – Tax) som standard-filformat for indrapporteringen af salgsregistreringsdata til Skatteforvaltningen.
4. Kan filen overføres digitalt eller udlæses på almindeligt tilgængelige elektroniske medier?
Filen fra den elektroniske journal skal kunne udlæses på almindeligt tilgængelige elektroniske medier eller på anden vis kunne overføres digitalt til myndighederne på forlangende.
5. Kan salgsregistreringssystemet danne en Z-rapport?
Salgsregistreringssystemet skal kunne danne en rapport med dagens omsætning, der, efter registrering i den elektroniske journal, nulstiller salgstællerne m.v., nemlig en såkaldt Z-rapport.
6. Kan salgsregistreringssystemet danne en X-rapport?
Salgsregistreringssystemet skal kunne danne en opgørelse over omsætningen fra sidste gang, der blev dannet en Z-rapport, nemlig en såkaldt X-rapport.
7. Kan salgsregistreringssystemet automatisk registrere betaling med digitale betalingsmidler?
Digitale betalingsmidler som betalingskort, mobilbetaling m.v. skal være koblet til salgsregistreringssystemet på en sådan måde, at betaling med digitale betalingsmidler automatisk registreres i det digitale salgsregistreringssystem som en del af den elektroniske journal.
8. Kan salgsregistreringssystemet registrere salg opdelt efter, hvilken betalingsform der er anvendt?
Salgsregistreringssystemet skal kunne registrere totalsalget separat for hver af de anvendte betalingsmidler, dvs. totalsalg for henholdsvis kontantbetaling, betaling med kort og mobilbetaling m.v.
9. Har salgsregistreringssystemet indbygget dato og ur?
Der skal være indbygget ur og dato, der er justeret i forhold til dansk normaltid. Alle justeringer af tidsangivelse i systemet skal registreres i den elektroniske journal.
10. Har salgsregistreringssystemet tilknyttet en printerfunktion?
Der skal være tilknyttet en printerfunktion, bl.a. til udskrivninger af forenklede fakturaer eller kasseboner, hvis den erhvervsdrivende ikke kan sende kassebonen digitalt til et system, som kunden på forhånd har accepteret.
11. Kan salgsregistreringssystemet udskrive en kassebon, der skelner mellem positive og negative beløb?
Der skal kunne udskrives en kassebon på forlangende, hvorpå der klart skelnes mellem positive og negative beløb. Kravet anses også for opfyldt, hvis salgsregistreringssystemet kan sende kassebonen digitalt til et system, som kunden på forhånd har accepteret.
12. Kan salgsregistreringssystemet registrere salg separat for hver sælger?
Salgsregistreringssystemer, der er beregnet til at blive benyttet af flere sælgere, skal kunne registrere transaktioner og totaler separat for hver sælger, herunder salgets størrelse samt type betalingsmiddel.
13. Kan salgsregistreringssystemet tydeligt markere på kassebonen, om der er tale om en ”test-bon”?
Undervisning af nye medarbejdere i brugen af salgsregistreringssystemet og lignende registreringer, hvor der ikke sker et reelt salg, skal kunne danne kasseboner, der er tydeligt mærket med f.eks. “Test ikke gyldig” eller “ Undervisning – ikke gyldig”, så de ikke på nogen måde kan forveksles med ordinære kasseboner.
14. Har salgsregistreringssystemet en kasseskuffe til opbevaring af kontanter?
Når en virksomhed modtager kontanter, jf. § 81, stk. 1, i lov om betalinger, skal salgsregistreringssystemet være udstyret med:
a) En kasseskuffe til opbevaring af kontanter.
b) Mulighed for vekselkasse (opgørelse over mønt- og seddeltyper).
15. Er salgsregistreringssystemet uden mulighed for at tilføje, redigere eller slette i den elektroniske journal?
Det digitale salgsregistreringssystem må ikke indeholde funktioner, der gør det muligt at tilføje, redigere eller slette oplysninger. Det digitale salgsregistreringssystem må heller ikke kunne sammenkobles eller integreres med software eller hardware, der gør det muligt at tilføje, redigere eller slette oplysninger i den elektroniske journal.
Bemærk: Hvis den elektroniske journal bliver opbevaret hos tredjemand, skal kravene i punkt 2-15 ovenfor ligeledes opfyldes.
Kravene kan findes på Skats egen hjemmeside
Hvorfor har Skat sat nye krav?
- Ændringerne vil bidrage til at reducere hvidvaskning af penge, men også forbedre kundeoplevelsen.
- Ændringerne vil hjælpe virksomhederne til bedre at spore og styre deres salg, hvilket fører til øget effektivitet og generelt lavere omkostninger.
- Digital salgsregistrering er fremtiden, og det er noget, som virksomhederne skal være forberedt på.
Kasseapparater med fokus på Skats retningslinjer
Vi tilbyder en løsning, der er opbygget i henhold til Skats retningslinjer, men derudover har vores kasseapparater en række smarte funktioner, herunder muligheden for at modtage og acceptere betaling fra mobile enheder samt kontaktløse betalinger.
Desuden er vores kasseapparater designet til nem integration med populære regnskabsprogrammer – og vigtigst af alt, så imødekommer økonomisystemerne de nye krav, som Skat efterspørg. Som følge heraf er Microcom’s digitale kasseapparater det perfekte valg for enhver virksomhed, der leder efter en pålidelig og funktionsrig POS-løsning.
Book gratis rådgivning med vores eksperter
Hvis du er på jagt efter et nyt digitalt salgsregistreringssystem, som er udarbejdet i henhold til Skats retningslinjer, så lad Microcom hjælpe dig.
Vi har et team af eksperter, som kan give dig den nødvendige rådgivning, når du skal vælge det rigtige system til din virksomhed.
Vi vil samarbejde med dig for at forstå dine specifikke behov og krav, derefter skræddersyer vi en løsning, der matcher din virksomhed perfekt. Herudover står vi også til rådighed med løbende support og træning således, at du kan være sikker på, at du får det optimale ud af dit nye system.
Kontakt os i dag for at få mere at vide.
Hvordan finder du nye kunder?
I denne e-bog gennemgår vi, hvordan du kan finde flere kunder til din butik. Vi har samlet 5 konkrete måder, hvor du kan få flere kunder til din butik. I bogen kan du blandt andet læse om:
- Konkrete måder at øge kendskabet til din butik.
- Tips og tricks til at give dine kunder en unik oplevelse i din butik.
- Effektive måder at forbedre din kundeloyalitet.
- Hvordan du skaber en anledning for kunden til at handle i din butik.