Fortrydelsesret er en juridisk ret, der giver forbrugere mulighed for at annullere eller returnere en vare eller tjeneste inden for en bestemt periode efter købet. I fysisk detailhandel kan dette indebære at returnere en vare til butikken og få en refusion eller en byttevare. Inden for digital betaling gælder fortrydelsesretten ofte for online køb, hvor forbrugeren kan annullere købet inden for en angivet tidsramme og få refunderet beløbet.
Fortrydelsesretten er fastsat i dansk lovgivning, men reglerne kan variere afhængigt af, om du handler med udlandet og produkttypen.
Hvor lang fortrydelsesret skal du give?
”Forbrugeren har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når forbrugeren køber varer på nettet. Når forbrugeren handler i en fysisk butik, har forbrugeren som udgangspunkt ikke fortrydelsesret.” Kilde: https://forbrugerombudsmanden.dk
Dette kan variere, så undersøg altid dine forpligtigelser grundigt. Formålet med fortrydelsesretten er at beskytte forbrugerne mod køb, der senere fortrydes af forskellige årsager, såsom ændrede præferencer eller utilfredshed med produktet eller tjenesten. Det giver forbrugerne en vis grad af sikkerhed og tillid, når de foretager køb, især i en tid hvor flere og flere handler online.