01. AR – Kunder forventer en oplevelse.
AR – Augmented Reality har et enormt potentiale i detailbranchen. I takt med at den fysiske detailhandel er blevet mere og mere oplevelsesorienteret vil AR blive et vigtigt redskab til netop at skabe den unikke oplevelse, som kunderne søger.
Brands som LEGO og L’Oréal bruger allerede denne technologi med stor succes.
Læs mere om AR – Augmented Reality og se eksempler her
02. Selvbetjeningskasser
Selvbetjeningskasser bliver endnu mere udbredt i takt med at de bliver mere tilgængelige for mindre butikker. Selvbetjeningskasser giver mulighed for kortere kø med flere kasser. Det er også en mulighed, hvis man ønsker at spare på ens udgifter til ekspedienter. Alternativt kan selvbetjeningskasser også give ekspedienter mere frirum til at hjælpe kunder i butikken, mens kunder som allerede har fundet deres varer selv kan betale for deres varer og forlade butikken uden at skulle vente på en ledig ekspedient.
Vi er overbeviste om at selvbetjeningskasser er en relevant tilføjelse til en moderne butik. Vi er derfor i gang med at udvikle Microcoms selvbetjeningskasse.
Vil du høre mere, kan du kontakte os på nedenstående oplysninger:
Kontakt os:
mail@microcom.dk
+45 66 15 46 00
03. SOME-tilstedeværelse og Social handel
Tilstedeværelse på sociale medier er blevet en altafgørende faktor for detailvirksomheder. Specielt Instagram og Tiktok er blevet en stor inspirationskilde, når kunder finder nye brands og produkter. Det samme gælder, når kunderne skal finde inspiration til, hvilke spændende butikker de vil besøge.
Instagram og Tikok er i 2023 blevet brugt at mange detailbutikker til at skabe underholdende indhold, som samtidig fungerer som yderst effektive reklamer. Denne tendens vil formentligt kun blive tiltagende i 2024 og blive en endnu vigtigere del af markedsføringsstrategien hos detailbutikker.
04. Øget fokus på at fastholde og rekrutterer dygtige medarbejdere
Ledigheden i Danmark er stadig historisk lav, hvilket gør det svært at rekruttere dygtige medarbejdere og fastholde dem. Derfor er det forventeligt, at der igen i 2024 vil være øget fokus på, hvordan man kan gøre sin virksomhed mere attraktiv som arbejdsplads.
05. AI – Automatiser og optimer
AI – Artificial intelligence (Kunstig intelligens). Vi forudser at AI vil hjælpe med at automatisere og optimere meget kontorarbejde i detailbranchen. Eksempler på dette omfatter lagerstyring og indkøb af varer, bogføring, oprettelse og optimering af produktbeskrivelser, vedligeholdelse og oprettelse af varer og varianter. Dette var blot et par eksempler på, hvordan AI formentlig vil være med til automatisere og optimere arbejdsgange i detailbranchen.